Pirayə xanıma
Pərixan
cavab vermək istəyərkən,
nazik,
mavi atlas kimi incə səsi ilə
Şadiyə qarışdı söhbətə:
- İndi
qadınlar da
əsgərliyə gedirlər,
yəni,
müharibə
təkcə kişilər üçün
deyil.
Sonra,
azmı uşaq öldü
təyyarə bombardmanında?..
Şadiyə,
Şahəndə xanımla
üzbəüz oturmuşdu.
Köhnə
bir İstanbul mahnısında
qəlbindən
qara qanlar axan
bir sevgili vardı:
fəsi bir az qara,
fəsi bir az uzuntəhər
və
qəlbinin ah-naləsi, ah...
Və
altun eynəkli,
sarışın bığlı,
xəyalı-biqərarında
keçib susuz səhranı
gözlər böyük intizarla
Adalarda seyrə çıxan
Şadiyəni.
Və
deyər ki:
hardadır mis qoxulu leyləklər,
deyər ki:
məskənim olanacan torpaqlar,
məni şad et, Şadiyə,
məni şad et, Şadiyə...
Qəribə şeydi:
510 nömrəli qatarın
ümumi vaqonundakı Şadiyə
uşaqları öldürən
bombardman təyyarələrindən
danışmasına rəğmən,
uzunşüllə papağı
bir qədər
hüznlə xatırladırdı insana
Adalarda seyrə çıxan Şadiyəni -
elə ədalı
və nazənin
və
üzündə kölgəsi
varmış kimi
bəzəkli bir çətirin...
İzmitə yaxınlaşırdı qatar.
Sağda
bostan ləkləri,
su çənləri.
Gözləri bağlı-bağlı
gəzdirilən atlar
sanki cansızdılar,
sanki yayları var,
qurursan,
uşaq oyuncağı kimi
fırlanırlar...
Sonra dəniz göründü.
Qarşıda,
Gölcüklə
Dəyirmandərə arasında -
dənizin üstündə
Yavuz gəmisi.
Möhtəşəm,
tərtəmiz -
bəlkə də
təzəcə rənglənib.
Onu
belə uzaqdan
ilk dəfə görən adamı
heyrətə salacaq qədər əzəmətli -
sanki
dar ağacından tutub,
ehmalca oturdublar
suyun üstündə.
Heç bir yeri -
hətta bacaları da -
bənzəmir
yeməkxana divarlarına
basmanaxış üsuluyla
işlənmiş rəngli rəsmlərə.
Solda kağız fabrikası var.
Çox yüksəkdə
bir təyyarə uçur.
Ayaqyalın
bir uşaq
yüyürür yolda.
Bir dənizçi görünür,
ardından çarşaflı bir qadın,
sonra
yaşıl bayraqlı bir adam,
sonra
semafor,
sonra
su anbarı,
sonra
dənizçi maskaları,
sonra
harasa, nəsə
aparmaq üçün gözləyən
yük vaqonları.
Xüsusi emblemlərilə
İzmit stansiyası başlayır.
Qatar yavaşıyır.
Qartallı Kazım
və
tatarsifət adam
dəhlizə çıxdılar.
Qatar dayandı.
Qartallı Kazım
və
tatarsifət adam
endilər vaqondan.
Stansiyadan
bir az irəlidə -
üzbəüzdə körpü göründü -
üstündə adamlar,
əyilib,
stansiyadakı qatara baxırdılar,
yuxarıdan.
Maraqla gözləyirdilər
qatarın
altlarından keçib getməsini...
Qartallı Kazım
körpünün yanındakı
bir ağacı
göstərdi tatarsifət adama:
- Bax, - dedi,
görürsənmi,
ayaqları üstə qalxmış
ayıya bənzəyir,
Bu sol tərəfdəki,
böyük ağacı -
budaqları
körpünün üstünə
qalxanı deyirəm.
O budaqlardan asdılar
ölüsünü Əli Kamalın.
İstanbulun
Bəyoğlu səmtində
günün günorta çağı
üzünü qırxdırdığı yerdə
xırpalayıblar hərifi...
- Kimdi bu Əli Kamal?
- Bir qəzet müxbiri.
İngilislərdən pul alırmış.
Xəlifənin də adamı imiş.
Eynəkli,
şişman...
Qan damardı qələmindən,
həm də,
murdar,
pis qan.
Bəzən
qələmin düşmənliyi
daha dərin,
daha geniş yara açır
mauzerin düşmənliyindən...
- O vaxt
İzmit bizdə idimi?
- Yenicə girmişdik...
İngilislərsə İstanbulda...
Əli Kamalı
onların göy gözlərindən
oğurlayıb gətirdilər.
"Gəlir" deyə
bir şaiyə yayıldı,
altı-yeddi saat öncə.
Limana axışdı millət -
az qala,
İzmit əhalisinin
dörddə üçü -
arvad, uşaq...
Mən
Ulu camidən baxırdım,
gözümdə durbin.
Nəhayət,
matorlu qayıq göründü,
enə-enə, qalxa-qalxa gəlirdi.
Aşağıya yüyürdüm.
Mən
limana enənə qədər
çıxartmışdılar
Əli Kamalı qayıqdan.
Burada,
təpədə
saray meydanında
Hökumət binası -
yəni ordu qərərgahı var,
ora apardılar.
Binanın qabağı,
küçələr,
meydan
adamla dolu.
Qarışqa kimi qaynayırdı
İzmitin əhalisi,
hamısı da acıqlı,
hamısı da mərhəmətsiz.
Çoxu gülürdü.
İzmit şəhəri
sanki bayram edirdi.
Hava da isti.
Göy də buludsuz.
Əli Kamal
ordu qərargahında
yarım saat qaldı-qalmadı,
eşiyə çıxartdılar.
Bir addım atdı.
Dörd yanını
zabitlər,
polislər kəsdirib.
Üzü əhəng kimi ağappaq.
Amma
tutulmamışdan sarışın idi.
Birdən əhali başladı bağırmağa:
"Asılsın Əli Kamal!
Asılsın Əli Kamal!
Asılsın Əli Kamal!"
Əli Kamal
birdən dayandı,
geri döndü -
ordu qərargahının
qapısına tərəf baxdı -
bəlkə də,
qayıdıb
içəri girmək istəyirdi.
Lakin
qapını ağır-ağır
üzünə bağlamışdılar.
Səntirləyə-səntirliyə
on addım ata bildi.
Əhali durmadan bağırırdı:
"Asılsın Əli Kamal!
Asılsın Əli Kamal!
Asılsın Əli Kamal!"
Bir daş gəldi arxadan -
başına dəydi.
Bir daş daha -
üzünü tutdu,
qırıldı eynəyi.
Bığının qana bulaşdığını gördüm.
Kimsə:
- Vurun! - deyə bağırdı.
Daş,
ağac,
çürük meyvə
yağdırdılar üstünə.
Keşikçilər
ayrıldılar yanından
Əli Kamalın.
Əhali
qara bulud kimi
axdı üstünə -
sürütləyən kim,
ayaqlayan kim...
Sonra
adamlar aralandılar -
ara səngidi.
Baxdım,
uzanıb yerdə,
üzüqoylu.
Əynində
bir alt tumanı qalmışdı,
qısaca.
Çılpaq,
ağappaq bədəni
sucuq kimi olmuşdu.
Mənə
hələ nəfəs alır kimi gəldi.
Bir ip bağladılar
sol ayağına.
Heç yadımdan çıxmaz -
sol ayağında
ayaqqabı, corab-filan
yox idi,
amma
sağ ayağında
corabbağısı qalmışdı.
Başladılar meyidi sürüməyə,
yoxuş aşağı,
başı daşlara
dəyə-dəyə,
adamlar da arxasınca.
Birdən ip qırıldı,
təzə ip bağladılar.
İbrət götürməli
bir mənzərə idi.
Xalqı qəzəbləndirmək olmaz,
bir dözər,
iki dözər,
hər nə isə...
Beləcə dolaşdı
İzmit şəhərini
Əli Kamal.
Axırda,
dediyim kimi,
bu körpünün
üstündəki budaqlardan
asdılar ölüsünü.
Sonra meyiti endirdilər aşağı.
Köynəyindənmi,
ya alt paltarındanmı
nəsə bir şey ilişib,
iki aya yaxın
budaqda qaldı,
yellənə-yellənə.
Sonra,
çox sonra
saatı-filanı,
nəyi vardısa,
satlığa qoyuldu.
Mən bir adam tanıyıram,
tək corabını
beş lirəyə aldı,
xatirə olsun deyə...
Tatarsifət adam soruşdu:
- Saatı qızıl idi?
- Qızıl idi.
- Corabı alan da,
saat alan da
yaxşı iş görməyib.
Asılmış adamın
şey-şüyü xeyir gətirməz.
Əslinə baxsan,
izmitlilər də
düz hərəkət etməyiblər,
günahı olsa,
dövlət cəzasını verər...
Adamı
daş-qalaq eləmək
dövlətin əleyhinə
çıxmaq deməkdir.
Mən
Çanaqqalada yaralanıb,
Heydərpaşa xəstəxanasında
yatanda...
Qartallı Kazım güldü:
- Yaxşı,
sən bayaq
dövləti təhqir etdin axı...
- Mən?
- Sən!
- Yalandı.
Mən
heç vaxt
dövlətə qarşı çıxmaram.
- Dövlətin
məmuruna qarşı çıxdın.
- Mən nəzarətçi ilə höcətləşdim.
- Dəmiryolu dövlətindir,
nəzarətçi də dövlətin məmurudu.
- Elə olanda
mən də məmuram,
çünki
yun fabrikində qaravulçuyam.
- Əlbəttə, məmursan.
- Əsla.
Nə mən məmuram,
nə nəzarətçi.
Mən
hətta polisi də
məmur saymıram.
Komissar, bu başqa məsələ -
məmurdur,
özü də lap yekəsindən!
Bu söhbət
uzandıqca uzanacaqdı.
Birdən
qatar
xəbərdarlıq fitini çaldı.
Qartallı Kazımla
tatarsifət adam
vaqonlarına tərəf
yüyürdülər.
Qatar hərəkətə gəldi
və
lap tramvay kimi
yavaş-yavaş
keçdi İzmit bazarının
tən ortasından:
insanlar
üzlərini çevirib
baxmadılar belə,
nəriltisinə,
gurultusuna rəğmən,
kirpiyini də qırmadı
mürgü döyən
fayton atları.
Amma
elə ki,
İzmit səhəri arxada qaldı,
elə ki,
səssiz,
kimsəsiz
çöllərin qoynuna girdi qatar,
qovuşdu əvvəlki ciddiyyətinə,
qovuşdu əvvəlki sürətinə.
510 nömrəli xüsusi vaqonda
alnını
pəncərə şüşəsinə dayamış
bir insanın ürəyindən
indi yox olmuş bir dünya keçirdi.
Köhnə Yunanıstandan idi
Kiryos Trastellis.
Korent kanalı üstündəki
Patris şəhərinin
Mesolonk limanından idi.
Fidiyas,
Omirus,
Aristotel
vecinə deyildi,
dənizi
və izdihamı
sevən bir insandı.
Kiryos Trastellisin
bu dünyada
heyran olduğu
iki şey vardı:
ilbizlər,
bir də qırxayaqlar…
Və
onun qəlbində Yunanıstan
balıqçı gəmilərindəki yataqdan,
Meselonk limanda
birmərtəbəli evindən,
yoldaşlarından başqa
bir şey deyildi…
nə oldu Yunanıstan?
Kiryos Trastellis,
indi - 1941-ci ildə,
may ayında
dənizi, məmləkəti
və rahatca yaşadığın evi
bir çamadana qoyub,
hara gedirsən?
Necə oldu ki,
bu dünyada
təkbaşına qaldın,
darmadağın oldun?
Yoldaşlarını öldürdülər -
Korentdə,
suların dibindədir
balıqçı gəmiləri,
sanki
şüşə bir sandıqda
insan cəsədi kimi
hərəkətsiz yatırlar.
Bu il
Hitlerin əsgərləri
yeyəcəklər ilbizləri.
Atan Afinada,
anan Saqqızda,
bacın İsgəndəriyyədə,
sən
510 nömrəli
xüsusi vaqondasan.
İzmit çöllərindən keçir qatar.
Düzlərdə
belə baharda,
belə günorta çağı
göy üzünün aydınlığı
bir məhəbbət şərqisi kimi
yumşalarkən,
ağacların kölgələri
rahat və sərin torpaqda
başlarkən uzanmağa,
daha gənc,
daha şəhvətli,
daha gənc görünərkən
quşları,
buynuzlu heyvanları
və böcəkləriylə otlar,
tənbəl və bəxtiyar
sazan balıqları kimi
qımıldanarkən su gölməçələri,
bir xoş təəssüfdür
insan ürəyində
bügünkü dünyada
yaşamağın kədəri.
Baxır pəncərədən
Kiryos Trastellis,
fəqət
gördüyü torpaq
bir şey dəmir ona -
dilini bilmədiyi üçün deyil,
belə baharda,
belə günorta çağı
nə rumcadır,
nə türkcə,
torpaqcadır
torpağın danışdığı dil.
Fəqət
kədərli idi Kiryos,
kədərli -
nə torpağı dinləyən,
nə insanları,
nə dünyanı
düşünən halı vardı.
Halbuki vaqonda,
bu günorta çağı
torpağa,
insanlara
dünyaya aid idi kədəri…
İzmit ovasından keçir qatar.
510 nömrəli xüsusi vaqon.
Birinci kupe.
Jandarmalarla
dustaqlar danışırlar.
Jandarma Heydərdən
soruşdu Məlahət:
- Uşaqları sevirsənmi?
- Sevməmək olarmı?
Soruşmuşlar:
Allahdan böyük kim var?
Demişlər uşaq.
- Elədir.
- Uşaq,
Allah qorxusunu
bilə bilərmi?
- Yox!
Kim kimdən qorxmasa,
ondan böyükdür.
Sənin uşağın varmı, bacı?
- Var.
Anamın yanında qoydum.
Üç yaşına yeni girib.
Gələn il gətirəcəyəm.
- Həbsxanayamı?
- Hə.
- Olar.
Çocuq üçün nə fərqi var -
ya həbsxana,
ya cənnəti-əla,
pişiklər də
belədir…
Atası hardadır?
- O da dustaqdır.
- Nə işlə məşğul olurdu?
- Tütün fabrikində işləyirdi.
Mən də
elə orda işləyirdim.
- Anbardamı?
- Bəli.
- Anbarlar haqqında eşitmişəm.
Bizim kənddə
İbrahim adında
bir adam vardı.
Samsuna getdi,
tütün fabrikində
işə girdi.
Üç ildən sonra
vərəm oldu,
öldü…
Sən
ərinin dustaqlıq çəkdiyi
yerəmi gedirsən?
- Yox…
O başqa cəza evindədir.
- Allah kömək olsun, bacı.
Özünü üzmə.
Ardı var...
Hazırladı: Dilsuz
© Müəllif hüquqları qorunur! Mətndən istifadə etdikdə istinad mütləqdir!