Düz dörd yüz on il öncə
öldürdülər Cordano Brunonu.
Romada, Güllər meydanında
yandırdılar onu.
Alimi dirəyə yaş kəndir ilə
sarımışdılar.
Xirtdəyindən keçirdi
kəndirin bir ucu.
Tonqal alovlandıqca
örkən quruyurdu.
Bəziləri deyirdi ki,
ölənin əzablarını
artırmaq üçündür bu.
Bir çoxlarısa bunun
Kopernikin, Nikola Kuzanskinin
sarsılmaz davamçısının
əzablarını azaltmaq üçün
edildiyini düşünürdü.
Axı məlum işdi ki,
cəza verənlər cəzanı çox vaxt
hiddətlərindən, qəzəbdən deyil,
korporatik həmrəylikdən verirlər.
İş onda deyildi ki,
Cordanonun özünə verdiyi suallar
müqəddəs atalarçın yaddı
və yaxud onlar
cavabını bilmirdi o sualların.
Bəziləri, həqiqətən, dayaz olsalar da,
bir çoxu özlüyündə
bu qəliz suallara cavab axtarır,
hətta azdan-çoxdan baş da çıxarırdı.
Di gəl, dini ehkamlar
insanlarda hər cür tərəddüdlərin cavabını
gözlərini ulu göylərə dikib
"Bu sirri-xudadır", ya da
"Allah bilən məsləhətdir"
deməkdə görürdü.
Get sakit hücrə toranlığında
nə istəyirsən düşün özünçün...
Yoxsa ki, Bruno...
Gəl indi bunun günahından keç!
Dəlibaş üləma inanırdı ki,
əsl cavabı tapıb.
Qızıldan qiymətli bu bilgiləri
Bəşərdən gizlətmək olardımı heç?!
Sussunmu, yumsunmu birdəfəlik ağzını?
Hər yoldan ötən özünün
(və həm də Kopernikin!)
düzlüyünə inandırmasın?
Bunun qorxunc nəticələri üşəndirmirdi onu.
"Kilsə" korporasiyasının maraqları
düşündürmürdü onu.
Kilsəninsə... Bronu kəşflərindən
dayaqları laxlayır, başı-gö... bağışlayın.
ayağı demək istəyirik düz gəlmir,
bankrot olurdu indiki sözlə.
Düz yeddi il çəkdi Cordano Brunonun işi.
Heç də hamısı qanmaz, dayaz olmayan
inkvizitorlar əqidəsindən
döndərməkçün onu
dilə tuturdu Brunonu.
Alimin günahkar etirafı
sərf edirdi kilsəyə.
Hətta onlardan ən ağıllıları
Brunodan da da uzağı görür,
onunla bəhs edir,
ağıl qoymaq istəyirdi başına.
Yəni, ay qoca,
oslun ki, bəzi şeylərdə
sən lap doğrusan, amma
milyonların inancını qırmağa nə hacət?!
Onların ümidlərini, təsəllisini
əldən almaqla nə qazanırsan?!
Vaz keçmək olarmı, söylə görüm heç
bəşərin ruhuna hökmranlıqdan?!
Kimə təhvil verək bunu, a nadan,
de niyə, nə üçün, nəyin xətrinə?!
Niyə üz döndərsin bizdən yaradan...
Cordano Bruno heç yola gəlmir,
baş qoşmurdu, amma,
işin tərsliyindən o hərtərəfli
yaxşı hazırlıqlı olsa da, ancaq
deyildi dövründə
ən dərin bilikli alim-üləma.
Sonralar, Hegelin "Sonsuzluq divanəsi"
ad verdiyi binəva cadu-pitiylə,
mistikayla maraqlanırdı.
Ən çox təhlükəlisi isə onun elə
kainatın hüdudsuzluğu ilə
bağlı görüşlərinin məhdudluğuydu... -
belə bir qəribə dialektika mövcuddu.
Fanatiklərləsə dil tapmaq
tarixin bütün dövrlərində
çox müşkül məsələ olub...
...Nə elə təhlükəli
bir şey bilirdi Bruno? -
Əlbəttə, Kopernikin
Yerin kainatın mərkəzi olmaması fikrini
dəstəkləmək, özlüyündə
artıq böyük günahdı.
Ancaq Bruno daha da uzağa gedirdi, -
yaranışı dərkin cəlbedici,
dibsiz dərinliyinə,
intuitiv və hətta poetik dərkə...
Olsun ki, bu türkülü bir gecədə,
bəlkə lə, sazaqlı bir danüzü baş verdi -
qəfil ona sanki vəh gəldi! - o,
kainatın sonsuzluğunu apaydın gördü!
Bu elə sadə, elə asan, elə gözəldiki...
Öz mükəmməlliyi ilə gözəl dünyalar, -
əzablarda doğulub, mütiliklə sönənlər
heç harda başlamır,
heç yanda tükənmirdilər.
Vaxt isə... Aldadıcı zamansa!..
Deyirlər vaxt bitib!
Yox əşşi! Zaman tükənib.
Vaxt gələr... Zamanı yetər...
Hamısı boş şeydir!
Doğuluruq, ölürük...
vaxt isə heç yana getmir.
Bizə nə var e! Qum dənəsi kimi bir şeyik!
Bütün o saysız-hesabsız
planetlər, günəşlər də elə!
Vaxt isə həmişə olub, həmişə də olacaq.
Bizə qədər də, bizdən sonra da
olub olacaq, olub-olacaq...
- Heç belə də şey olar?
- Bunu Brunodan
mizə dirsəklənib
üzünü ovuclarına dirəmiş
qonşu qadın soruşurdu. - Axı
materiya dediyin, bu vaxt dediyin
həmişə olubsa... onda...
Yox, dinsizlikdir bu!
Axı hər şeyi bir O yaradıb!
Sən onun varlığını inkar edirsən?!
- Əstəğfürullah! - gülürdü Bruno, -
Sadəcə, Yaradan
sən təsəvvür etdiyindən
fərqlidir bir az.
Nə ağsaqqal qocadır,
nə də daşyonan, nə xarrat, nə dülgər,
nə də genetik...
Heç nanotexnoloq da deyil.
Əlbəttə, O var. Onsuz materiya
ölü olardı. Vaxt da olmazdı.
- Beləsinə dəli dediyin azdır!
Heç görün sözdü sən Allah?
Yəni ki, nə dünən,
nə də ki, sabah olmazdı?
- Bunu mən özüm də
təsəvvür edə bilmirəm.
Sadəcə, Kainatı
Hüdüdsuz təsəvvür etsək,
vaxtısa əbədi qəbul eləsək,
onda Allahı da görmək mümkündür.
O... əsas təkanverici,
buraxılış mexanizmitək
bir şeydir yəni...
- Mexanizm???
- Sən də hər sözə ilişmə görək...
əbədi starter.
Özü də bunnan yanaşı,
- necə deyim e sənə?.. heç zaman
işə salmayıb, xoddamayıb bəşəri.
O, sadəcə, hər zaman olub.
Var və zaman da
dünya mövcudluğunun
başlıca şərti olaraq qalacaq.
- Mən girən kol deyil, hər nə isə bu. -
Mənciyəz, Cordano, Müqəddəs Məryəm
olan dünyanı sevirəm. İsa Məsihə
inanc gətirən dünya qəbulumdur.
Bu, isti,
çox işıq, ulu dünyadır...
Sən isə...
Sən imanı batil, günahkarsan!
Bruno:
- Kimsə də dinsə də,
barı bir sən sus! - bağırdı.
Donunu geyinə-geyinə donna:
- Düzdü, mən də
müqəddəs deyiləm - dedi.
- Ancaq ki, mənim
heç olmasa bir tövbəm,
bağışlanan yerim var, - dedi. - Sənin
nəyin var, a yazıq?!
Maşın starterinə bənzər Allahın
sənə nə verəcək, desənə bilək?!
- Heç nə anlamadın, a canım-gözüm.
Mən dinsiz deyiləm, bax, başın haqqı.
Ancaq mən alim ola-ola, de görüm,
suyun şəraba dönməyinə necə inanım?!
Axı, Hermes, nədi o Tristmeqist
Əsas maddələr haqda
dəyərli bilgilər qoyub -
torpaq, od, hava, su...
- ...bir də məhəbbət!
- Sən deyən kinodur.
Ancaq beşinci var -
Mən bilirəm, - efirdi bu!
O Hermes dediyim
bir tərkibin başqasına
çevrilmə yolunu deyib,
ancaq bu bilim, elm yoludu,
möcüzə deyil...
İsa Məsihsə ağıllı adamdı,
Sehrkar, möcüzəbaz.
- Bəri bax ey, yavaşıt görək!
- Ancaq, o kəs ki, mənimtək,
yaranışın həqiqi sirrin anlayıb,
o şərabdı, çörəkdi, nə bilim, nədi...
nağıllarına inanan deyil.
Xalq üçün tiryək-fason
bir şeydi bunlar...
Sözünü yarımçıq kəsərək qadın,
- Bilmirəm, - qayıtdı, - sənin o
Tristmeqistin nə edib,
amma ki, Məsih
hamının yerinə çarxa çəkilib.
Sən indi bir tikə zəhrimar yeyib
özünü məktəbə təpəcəksən,
o tupoy tələbə başdanxarablar
ikicə kəlmə də anlamayacaq
sənin o sarsaq fikirlərindən...
Rahib, kirimiş, -
Nahaq düşünürsən öz inancımdan
mən belə asanca
dönə bilərəm! - dedi.
Bax, belə Cordanodan
qorxurdu arvad -
Gözləri iki yanar od!
- Hər kəsin ön inancı var, yəni, ey qadın.
Allah sizin o büt kimi tapındığınız
Məsihdən dəfələrlə uca və pakdır, bilin.
Sizin o yazıq binəva
çarmıxda son anına kimi
Atadan onu xilas edəcəyini umurdu.
- İnsan, hətta öz zəifliyi ilə də
Sənin o hüdudsuzluğundan ucadır!
Bruno, barış tonuyla,
- Mən bir söz demirəm, - dedi.
Həyat özü ən yaxşı hakimdir,
nolar, həyat göstərər.
- Eh, görüm həyatın
başına dəysin elə hakimliyi də...
...Bəlkə də, o yazıq qoca rahibin,
Brunonun heç elə bir
Qonşusu da olmayıb, kim bilir.
Alimin barəsində,
xüsusən ömrünün qürub çağından
sən deyən, elə bir
məlumat yoxdur,
olanı da lap çox mifləşdiriblər...
...Bu gün üz-gözümüz
İncilin, Əhdi-cədidin
elmlə çox rahat yollaşmağına
öyrəşib artıq.
Daha heç kim demir
o İsa Məsih,
bəs, suyu şəraba necə çöndərib.
Demir ki, gəl bunun
kimyəvi düsturunu yaz.
Elə bu metaforanın özünün
(Müqəddəs Məryəmin ilahi ruhdan
boylu qalmasıyla birgə)
ali ümumiləşdirici rolu var.
Bəlkə də, bu dahi öncəgörmədir.
Ana hüceyrələr,
nanatexnologiya,
nə bilim, cürbəcür mayalanmalar...
Bəs onda o Güllər meydançasında
qoyulmuş o heykəl kimindir elə?
Yenilməz, öz əqidəsindən
heç zaman dönməyən
cəsur alimə,
həm də ki,
bu əlahəzrət Həyatın
sonradan göstərdiyi tək
öz həyatını
mənəvi biliklə
elmi biliyin
barışı uğrunda
qurban eləmiş
böyük şəhidə,
yoxsa
tənha hücrə qaranlığında
bəsirət gözü
kor olmuş qoca zahidə?!.
Fevral, 2010
© Müəllif hüquqları qorunur! Mətndən istifadə etdikdə istinad mütləqdir!