Xosrov Natil - taleyini yazan şair - Əli bəy AZƏRİ

Xosrov Natili taleyini yazan şairlərdən biri sanmaq gərəkdir. Onun əl boyda "Ovcumun içində buğda dənəsi" kitabına toplanmış şeirləri buna şəhadət verir. Şair Nizami Gəncəvi, Məhəmməd Füzuli, Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad, Cabir Novruz və başqa adlarını sadalamadığımız imza sahibləri kimi ömrün acılarını, həyatın nisgilini məharətlə şeirlərinə hopdura bilmişdir. 

Şeirlər toplusuna seçdiyi addan görünür ki, şair xalq yaddaşına, el deyimlərinə, ümumilikdə folklorumuza, mifologiya elminə dərindən bələddir və bütün varlığı ilə buna bağlıdır; şeirlərində bunu daha parlaq şəkildə büruzə verməyi bacarmışdır. 

Azərbaycanın min illərin sınağından üzüağ çıxmış, qərinələrdən-qərinələrə ötürülərək günümüzə gəlib çıxmış Bahar bayramı kimi gözəl bir ənənəsi var. Bayramın ən gözəl atributu Səməni hesab olunur. Səmənisiz nə bayram? 

 

Səməni, saxla məni,

İldə cücərdərəm səni. 

 

Gör necə gözəl səslənir. Gözəl səsləndiyi kimi də insanın təbiətlə təmasını təsnifatlandırır. Məncə, Xosrov Natilin şeirlər kitabına belə bir ad seçməsi təbiidir, onun təbiətə bağlılığı, folklorumuzu yeniləməsinə bir işarədir. Əlbəttə, ovucun içində saxlanılan buğda dənəsi insanın hərarətindən və nəmliyindən cücərəcək, boy atacaqdır. Elə təbiətin qoynunda da bu proses baş vermirmi?

 

Üdgündə doğuldum...

Zəngilan obasında 

arıçı Həsənxanın 

qosqoca odasında, 

ağlayıb kirimişəm 

kallayı otaqda, 

bir yaşımda ölürmüşəm - 

çöpümü çıxarıb

Qibləli kişi

"Allah kərimdi" - deyib.

Ölüm yoxdu ta mənə.

 

Xosrov Natilin bu şeiri ədəbi mühitə çoxdan tanışdır. Bəlkə də XXI əsrin ötən bu iyirmi beş ilində heç bir şair tərcümeyi-halını belə gözəl şəkildə nəzmə çəkməyib. Şeir 2008-ci ildə Mədəniyyət Nazirliyinin Azərbaycan Yazıçılar Birliyi ilə birgə hazırladığı "Poeziya günü" toplusuna da salınıb. 

Natil - şairin bir yaşında dünyasını dəyişmiş oğlunun adıdır, şair özünə təxəllüs götürüb. Türkəçarə kimi böyük coğrafi bölgələrdə qəbul olunan "boğazbasma" əməliyyatı tibbin inadkarlığı sayəsində tədricən unudulmağa başladı. Burdan görünən də odur ki, Qibləli kişi sənətini heç kimə ötürə bilmədi, ötürmədi. Soyuqdəymədən boğaz qlandaları şişib nəfəslik yolunu bağlayan bir yaşlı uşaq hamının gözünün qabağında tələf oldu. Çox ağır dərddir, təkcə şair üçün yox, elə hamı üçün. 

 

Cavidin, Cavadın yoluna çıxdım, 

üzümə qoydular dostu, tanışı, 

üzümə vurdular hər addımbaşı.

 

Xosrov Natil mübariz insandır. Meydan hərəkatından üzübəri, daima mübarizə meydanında olub. Haqsızlığa qarşı amansız mübarizə aparıb, istər sıravi vətəndaş, istər şair kimi. Ustadların adını çəkib, onları yad eləyib. Cavidin, Cavadın yolunu tutan hansı vətən fədaisinin başına "oyun" açmayıblar, hansının üzünə ətrafında fırlanan, "dost-tanış" cildində görünən şər-şeytanları qoymayıblar? Gözəl nəzmə çəkib, hadisənin bədii təsvirini əla yaradıb. 

Xosrov Natil təpədən-dırnağa kimi xalq folkloru ilə silahlanıb. Onun istənilən şeirini götürüb incələməklə bunu isbat edə bilərik. Köhnə deyimləri yeniləmək, atalar sözünə, zərb-məsəllərə, el deyimlərinə oxşar yeni fikirləri dərhal diqqəti çəkir. "Kirayə evlər" şeirinə diqqət yetirək:

"Kirayə evlərin Allahı yoxdu", "Kirayə evlərdə tez düşür axşam", "Bu dünya quyruqdu kişilər üçün", "Mənzillə ölçülür silahın gücü" və s. ifadələr şairin köhnə deyimlərdən, xalq folklorundan bəhrələnərək yüksək məna ifadə edəcək misralar yaratmaq məharətini göstərir. 

 

Kirayə tutmuşuq Yer kürəsini, 

Başına dönürük ulu Günəşin. 

 

Yer kürəsinin başqa göy cisimləri kimi Günəş ətrafında fırlanması kainatın nizamıdır. İndiyə kimi hansısa şair belə bənzətmə yaradıbmı? - Yox! 

Xosrov Natilin bir şair kimi mübarizəsi adidən adidir. O, sərvət, hakimiyyət, nə bilim, kənardan uca mərtəbələr kimi görünən dəyərlər uğrunda mübarizə aparmayıb və aparmır da. Onun qəzası insanlıqdır. Canlı varlıq olan adam balası necə təkamül edə bilər, necə islah olub müdrikləşər? Bax, şairi daima düşündürən suallar bunlardır. 

Şair yazır:

 

Təzə ad qoyuldu adımın üstə,

Xoşbəxt tələbəyəm mən kitab acı. 

Bağışla, gözəl qız, istəsən, küs də,

Yolumu gözləyir kitabxanaçı.

 

Tələbə vaxtı belə olub, bütün mənalı ömrünü kitablar arasında keçirib, elə indi də belədir. Kitaba marağın azaldığı bir vaxtda şairin bu misraları, məncə, cəmiyyətə bir çağırış olmalıdır. Kamil insan yalnız kitablar arasında yetişə bilər. "İndisə dostumun fəhlə əlləri, Mənim də gözlərim qabar-qabardı", "Hər gün kitabxana kəsdi qarşımı, Min yol baş çəkməyə ərinməmişəm", "Dəftərə, kitaba xərclədiyimi Əynimə, başıma xərcləməmişəm", "Sıxıb kitabları sinəmin üstə, O günün dalınca qanadlanıram" beytləri şairin lirik qəhrəmanının kitaba hansı ülvi hisslərlə bağlılığından xəbər verir. Belələri həyatda az deyil. 

Xosrov Natil milli fədaidir. Şeirlərində özünün də qeyd elədiyi kimi, "Zəngilan obasından"dı. Araz qırağında uşaqlıqdan "qarğı atı"nı səyirdəndə çayın o tayında yer şumlayan cütcülərin doğma dildə nəğmələrini, mahnılarını dinləyib. "Niyə aradan tikanlı məftillər çəkilib?" sualı elə uşaqlıqdan düşündürüb onu və müstəqilliyimiz dövründə də beyninə hakimdir, bir an belə onu tərk etmir. Hətta kəndlərində özünə bir ev "qaralayanda" pəncərəsini Araz çayına sarı qoydurub ki, o taydakı soydaşlarını görə, mahnılarını, şirin-şəkər bal kimi yapışan nəğmələrini dinləyə bilsin.

 

Ümiddən o yana umacağım yox,

Elə ümidim də məndən xətircəm. 

Çağırsam o tayda eşidəcəklər,

Araza açılır qapı-pəncərəm. 

"Yollar var, uzanır Baykal-Amura, Yollar var, bağlanır Xudafərindən", "Düşmən arasından çox vaxt su keçmir, Bizim aramızda tikanlı məftil", "Hardasan, hardasan babam Xətai, Hardasan, hardasan ümid yiyəsi?", "Baxışlar Arazdan sınır, qayıdır" kimi ifadələr ürək dağlayır, könül sızladır. "O taylı-bu taylı vətənə", "Bir milləti ayıran Araza" nə qədər şeirlər qoşulub. Xosrov Natil onların heç birini təkrarlamır. Bir uşaq məsumluğu ilə hamının gördüyü halları göz önündə cizgiləyir. Şükürlər olsun ki, texnikanın inkişafı mədəni əlaqələr qurmağımıza şərait yaradıb. 

Xosrov Natilin poeziyası ədəbi mühitin müxtəlif nümayəndələrinin diqqətini çəkib. Hər imza sahibi onun şeirlərinə xoş münasibət bildirib. Tehran Əlişanoğlunun qeyd etdiyi kimi: "Xosrov Natilin şeirləri yazılmaq üçün deyilmiş şeirlərdir". Bu, tamam başqa bir aləmdir. Şair yazmazdan əvvəl onu beynində formalaşdırır. Şeir yazmaq, yaxud yazacağın mövzu fikrinə hardan gəlir? Bunu beyninə kim diktə edir?

Şeirləri toplandığı kitabı "Ovcumun içində buğda dənəsi" adlandırıb. Şairin qloballaşan dünyada böyük haqsızlıqlara qarşı üsyanı burda görünür. "Bu dünya yer tapmır bir ovuc dənə" - deyən Xosrov Natil tikinti bumu ucbatından məhv edilən təbiətə qahmar çıxmağa səsləyir, kəsilən yaşıllıqların qarşısının alınmasına səsləyir bəşəriyyəti. 

 

Bəlkə də, haçansa əkdim, becərdim,

Bəlkə də, haçansa sözüm "cücərdi".

Hələ ki bu dünya dözüm cücərdir - 

Ovcumun içində buğda dənəsi. 

 

Ən nəhayət, şairin öz yaradıcılığına münasibəti də bənzərsizdir. "Hər hansı şərait (pis, ya yaxşı) yaza bilməmək üçün, şübhəsiz, arqument sayılmamalıdır. Hətta azyaşlıların belə əl qatıb üz qızartdığı bir dövrdə yaza bilmək, yaxud yaza bilməmək ağciyər və ürək çatışmazlığı kimi bir şeydi. Allah kəssin belə yazmağı da, yazmamağı da".  

Əlqərəz, yaradıcılıq bir cəhənnəm əzabıdı, mərəzdi, ona mübtəla oldunsa, qurtuluşu yoxdu. 

Gərək ki, bu dahi fikri də kimsə deyib, sadəcə, təkrarladım.Əliş ƏVƏZ



 

Qərib yuxular



 

Fəlsəfi-mistik vəhdət poemasından




 

Proloq

Yalvarış

 

Bir şimşək olum çaxım,

Özüm özümdən çıxım.

Siyrilim günahlardan,

Rəhm qıl, Tanrım - Allahım!

 

Bu nə mənzil, nə qismət?

Bu nə yazı, nə kəsmət?

Səhrayam suya həsrət,

İlğımlar mənim ahım...

 

Bəşərəm, var günahım,

Rəhm qıl, Tanrım - Allahım!

Süzülüm günahlardan,

Təşnə səhraya axım...

 

Sarı yuxu

 

Elindən, obasından

Köçkün düşmüş,

Qürbətdə qəribsəmiş,

Həsrətdən bağrı bişmiş

Bir qərib

Qərib-qərib

Bayatı çağırdı.

İlahi, onu dinləmək

Necə də ağırdı!

Dərdinin özündən də

Dərd yağırdı:

 

Əzizim, xarı bülbül,

Könlümün yarı bülbül,

Sən əsirsən, mən qərib,

Mən ölsəm yarı, bülbül!

 

Qəribin bayatı

Çağırdığı anda

Haqq aşığı

Sarı Aşığın ruhu

Onun çiliklənib sındırılmış,

Ya da tonqalda yandırılmış

Sazını axtarırdı

Əsir düşmüş

Güləbird kəndinin

Xarabalığında.

Birdən sarı

Qaymaqçiçəkləri arasında

Sazı gördü.

Sağ-salamat qalmışdı,

Fəqət sədəfləri də,

Çanağı da

Solub saralmışdı.

 

Sarı Aşığın ruhu

Əyləşdi onun uçuq qəbrinin

Sınıq baş daşı üstündə,

Sarı sazı köklədi

Bayatı üstündə - 

İtkin düşmüş bala kimi

Basdı bağrına.

Yön tutdu qərib səsə,

Oxudu yana-yana:

Mən aşiq, xarı bülbül,

Həsrətdən sarı bülbül.

Aşıq öldü qurtardı,

Ölmə sən barı, bülbül!

 

Qəribin yanıqlı səsi

Yenə dağları dəlirdi,

"Sarı gəlin" zümzüməsi

Uzaqlardan süzülüb gəlirdi:

"Bu dərənin uzunu,

Çoban qaytar quzunu...

Saçın ucun hörməzlər, sarı gəlin,

Səni mənə verməzlər, sarı gəlin..."

 

Yaşıl yuxu,

yaxud yuxudakı yuxu

 

Azmışdım 

Sonsuz səhrada

Tək-tənha.

Yorğunluqdan qalmamışdı 

Tabım daha.

Çörəyim də,

Suyum da 

Tükənmişdi, 

Bu kimsəsiz, boş səhra

Cəhənnəmə dönmüşdü.

Az getdim, yüz getdim,

Əyri getdim, düz getdim.

Ayaqlarım 

Doğru yol axtarışından

Bezmişdi,

Susuzluq da məni

Bir yandan

Üzmüşdü. 

Qızmar səhrada

Payi-piyada

Yolsuzluğa üz tutub

Getdim yenə...

Əl açdım sonsuz göylərə:

Tanrım, məsləhət Sənindir,

Əzablar qaildir mənə!

 

Daha baş götürüb gedirəm,

Hansı səmtədi yönüm mənim?!

Gündüzlərdən, gecələrdən keçirəm,

Gündüz olmur günüm mənim.

İlahi, şükür kərəminə,

Qu gölümdü ölüm mənim!

 

Bu qaranlıqda boğuluram,

"Mürvətsiz insanları çağırıram",

"Bağır-bağır bağırıram"

Bir yana yetmir ünüm mənim!

İlahi, şükür kərəminə,

Qu gölümdü ölüm mənim!

 

...Uzaqda qol-budaqlı

Yaşıl bir ağac gördüm,

"Yaşıllıq olan yerdə su olar" - 

Özümə təskinlik verdim.

Artırdı canımda ağrı...

Topladım son gücümü

Dizin-dizin süründüm

Ümid işığına doğru.

 

Dumduru bulaq qaynayırdı

Ağacın altından,

Doyunca içdim sərin sudan.

O yaşıl ağacın

Sərin kölgəsində

Yıxılıb yatdım,

Bal yuxuya batdım.

Yuxu gördüm.

Qəribə haldı, doğrusu,

Yuxumdakı yuxuydu bu.

Gördüm bütün yer üzünə - 

Səhrasına, çölünə,

Dağına, dənizinə

Nurlu bir yağış yağdı.

Bu yağışdan sonra

Gün çıxdı - 

Ətrafa nur şəfəqləri axdı.

Göyqurşağı sallandı

Dünyanın o başından

Bu başına,

Aləmi qucdu qolları.

Gördüm

Rəng-rəng yolları...

Məni bu səhranın,

Əzabların əllərindən

Alası yolları!

Fəqət bilmədim seçəm

Hansı yolları.

Bu vaxt

Göyqurşağı dilə gəldi,

Canıma lərzə salan

Bir səs yüksəldi:

"Bu yollar dərdləri

Qurtaran yollardır,

Tanrı dərgahına

Aparan yollardır!

Bu yollar

Bəşəriyyətin din yollarıdır,

İlahi eşqin yollarıdır!

Rəng-rəng olsa da bu yollar,

Hər birində 

Haqqın hikməti var.

Fəqət sənin yolun

Yaşıl yoldur.

Hökmüdür Yaradanın,

Bəşər haqqa quldur!".

Bu an

Bir müdrikin sözləri

Düşdü yadıma:

"Dostum, həyat ağacı daim yaşıldır!"

Sevindim qismətimə - 

Yaşıl yoldur!

Əl atıb tutdum

Qövsi-quzehin

Yaşıl rəngindən,

Qurtuldum, nəhayət,

Beynimi didən

Fikirlər cəngindən.

 

Qəfil ayıldım

Yuxumdakı yuxudan.

Gördüyümə qaldım heyran:

Səhra da,

Əzablarım da

Sona yetmişdi,

Ayaqlarımın altında

Yaşıl, 

Quzuqırpımı

Otlar bitmişdi.

 

Qəhvəyi yuxu

 

Qəhvəyi rəngli maşından

Qəhvəyi geyimli kişi düşdü.

Ərkanə dedi: - Yaxan ilişdi!

Mən qəhvəyi rəngəm.

Bilirəm rənglərdən yazırsan,

Mənlə bəhslənməyə hazırsan?

Dedim: - Bilmirəm kimsən,

Nəsən, nə rəngsən.

Nə qırmızısan, nə pürrəngsən,

Nə də qara!

Çıx get yolunla,

Mən hara, sən hara!

Dedi: - Xətrimə dəymə,

Haqqın mizanın əymə!

Axı bir zamanlar

Məni geyərdin,

Fəxr eləyərdin rəngimlə,

Kişi rəngidir deyərdin.

Bir adətini hələ də

Tərk etməmisən,

Səhərlər qəhvə içməyi

Tərgitməmisən!

İndi məni tanımadın?

Hanı huşun, yadın?!

Dedim: - Fəhmim artıb

Ağlım kəsəndən bəri

Sevmirəm ikiüzlüləri!

Bu görkəminlə, təbiətinlə sən

İkiüzlü yox, çoxüzlüsən!

Sizin silahınızdır

Siyasət, yalan,

Siyasət əhli eləyir

Dünyanı talan!

Əgər olmasa yalan, siyasət, 

Yerə enərdi yəqin cənnət!

Dedi: - Qafil, olma xam,

Mən talançı deyiləm,

Hikmət kanıyam.

Fəhm eylə,

Ağıl gözüylə bax bir an:

Məni öz qüdrətindən

Xəlq edib Yaradan!

Göy - atamdır,

Qırmızı - anam,

Onlardan yarananam.

Göy üzünün

Göyündən,

Dan yerinin

Alından,

Günəşin gızıl

Sarısından

Tutulub əcdadımızın

Cövhəri, mayası.

Təsadüf deyil,

Tanrının əlamətidir

Hər birimizin boyası.

Bütün rənglər

Əks olunub məndə,

Bütün rənglərdə

Varam mən də.

Fəhm etsən əgər sən,

Baxıb görərsən:

Şəksiz-şübhəsiz,

Dünya bizik,

Aləm biz.

Anla bu hikməti,

Qavra həqiqəti:

Gerçək bizik,

Yalan sənsən,

Qalan bizik,

Solan sənsən.

İndi yuxudasan,

Ayılan kimi sən

Ancaq bizi görəcəksən!

Bu sözlər məni tutdu yaman,

Sanki oyandım yuxudan.

Gördüm düşüncəm gödəkdir,

Elmim kəm,

Hirslə dedim:

- Çıx get,

Fikirləşərəm!

O getdi...

Baxıb gördüm rənglərini

Göyün, Yerin,

Günlərin-illərin,

Ayların-fəsillərin,

Əsrlərin-nəsillərin...

Qaldım rənglər içində.

Gördüm rənglər 

Sonsuz, zamansız

Müxtəlif ölçülərdə,

Ayrı-ayrı biçimdə.

Gördüm hər rəng

Bir səsdir - zəngdir,

Rəngsizlik özü də

Rəngdir.

 

Moskva

 

© Müəllif hüquqları qorunur! Mətndən istifadə etdikdə istinad mütləqdir!