Con Qolsuorsi "Ədəbiyyat və həyat" essesində yazır: "Poeziyada o şeirlər yaşayacaq ki, onların məzmun və ritmi hansısa, anlaşılmaz şəkildə bizim hisslərimizə təsir edir". Məzmun və ritmi hansısa, anlaşılmaz şəkildə oxucunun hisslərinə təsir edən şeirdən danışırıqsa, Şəhriyar Heydərin də poetik nümunələrindən misal çəkmək yerinə düşər.
Söz adamlarının sevdiyi təbiətin qanunları qarşısında bəzən Sözün də aciz qaldığı məqamlar olur. Əvvəlcə ağacın özünü öyməsinin səbəbindən danışan Şəhriyar Heydər sonra onun gördüyü daha bir işdən də poetik ovqatla söz açır:
Bir körpə uşağı beşikdə
görüb
sevindi, özünü öydü
ağacalar.
Gözləri sataşdı qəfil
tabuta.
Utandı, başını əydi ağaclar.
Bəşər övladının həmişə ehtiyacı olan, təbiətin əsrarəngiz varlığı - ağac haqda bu düşüncələrin alt qatındakı antiteza məqamı oxucuya yaxşı tanışdır. Ş.Heydər bu həqiqətin poetik təsvirinə, izahına çalışır. Təbiətin bu ecazkar ərməğanı haqda nə qədər danışsaq, yenə azdır. O da düşündüklərini oxucularla bölüşür:
Kürəyimi söykədiyim
bircə ağac
qalmışdı,
Onu da kəsdilər.
İnandığını, güvəndiyini insanın əlindən alıb, ona həsrət qoysalar, necə olar? Bu haqda düşüncələr danışır, dil deyil.
O, məhəbbət lirikasının bədii kəhkəşanında yenə təbiətə üz tutur:
Bilirsən, səni necə sevdim?
Donacağını bilsə də,
qışı tərk etməyən quşlar kimi.
Bilirsən, sənin üçün necə darıxdım?
Göylərdən ayrılarkən
ah-nalə qoparan
Yağışlar kimi.
Lirik qəhrəmanı başqa kimə, nəyə bənzətmək olar ki, oxucunu düşündürsün, o, bunu oxumaqdan yorulmasın, ən əsası, xərclədiyi vaxtın hədər getdiyinə heyfi gəlməsin? Şəhriyar Heydər də buna çalışır:
Bilirsən, səni necə qorudum?
Hətta üzümdən də,
Sevgilisini mağarada
Başı üstə saxlayan
Div kimi.
Bilirsən, məni necə tərk etdin?
Tufanda öz oğlunu
Gəmisinə götürməyən Nuh kimi.
Nağıllar, əfsanələr gerçəyin təsvirinə çevrilərsə və bu gerçək yaşadığımız zəmanənin də bədii inikası olarsa, həmin şeir oxucunu düşündürməzmi? Onun, gerçək həyat təsvirlərinin bu cür ifadəsi keçmişlə gələcəyin simbiozuna çevrilir.
Səsin ən gözəl nəğmə idi.
Qayıt,
Mən indi sənsiz
Öz bəstələrini eşidə
bilməyən,
qoca Bethovenəm.
Mahir pianoçu, bəstəkar kimi şöhrət qazanmış Lüdviq van Bethoven gənc yaşlarında eşitmə qabiliyyətini əvvəlcə tədricən, sonra tamamilə itirsə də, möhtəşəm əsərlər yaratmağına davam edib. Ş.Heydər təbii ki, adı tarixdə 100 ən çox öyrənilən şəxsiyyətlər siyahısına daxil edilən Bethovenin bu bacarığını nəzərdə tutur. Böyük şəxsiyyətlər istedadları, sevdikləri işlə həmişə yaşayırlar. Böyük Bethoven də musiqi sevgisi ilə həmişə göz önündə olub, misal göstərilib. Şəhriyar Heydər lirik qəhrəmanının sevgisi ilə yaşamağının eşitmə qabiliyyətini zamanla itirsə də, musiqi sevgisindən ayrı qalmayan dahi bəstəkarla müqayisə edir. Sevgi hər yerdə möhtəşəmdir...
Bir söz olmalı...
Bir sevgi olmalı
Ürəyə yatmalı.
Bir ayrılıq olmalı
Sevgini oyatmalı.
Bir kişi olmalı
Gözlərindən ölməli.
Bir söz olmalı
Susaraq deyilməli.
O, feilin vacib şəkli ilə poetik fikirlərini ifadə edir. Xatırladaq ki, vacib şəkil icra ediləcək işin zəruri olduğunu bildirərək feillərə "-malı, "-məli" şəkilçisi artırmaqla düzəlir.
Bir qadın olmalı
Ömürlük gözlənməli.
Bir yer olmalı mütləq,
Mütləq
Özündən gizlənməli...
Ömürlük gözlənməli olduğunu deyərək, qadına dəyərini ifadə edən Ş. Heydər özündən glzlənmək üçün yerin də lazım olduğunu bildirir. Məkan çox olsa da, bu, mümkündürmü?
"Bağışla" şeirində müəllif lirik qəhrəmanına onu bağışlaması üçün yenə təbiəti misal göstərir:
Olan oldu, keçən keçdi,
sən məni
Olanlara, keçənlərə
bağışla.
Öz bətnində sirrimizi
gizlədən
Bu qaranlıq gecələrə
bağışla.
Təbiət haqda yazan şair vətəni unudarmı? Yazılan şeirlər, axı vətənin yerinə, göyünə, florasına, faunasına da həsr olunur. Azərbaycan kimi gözəl təbiəti olan vətənə onun övladları az şeir həsr edibmi, edirmi və edəcəkmi? Vətənin təbiəti həmişə poetik ovqatın maraqlı ifadəsi kimi şeirdə özünü göstərir. O da yaradıcılığına bu prizmadan yanaşır:
Xarabanı tərk etməyən
bayquşa,
Bu quşdan yan ötən
müqəddəs daşa,
Lap elə bu unudulmuş
əyyaşa
Vətən olan küçələrə
bağışla.
Biz dərdlərdən düşdük
çölün düzünə,
Gəl, tüpürək ayrılığın
üzünə,
Bu soyuqda yem gəzərkən
özünə
Şaxta vurmuş sərçələrə
bağışla.
Çətinlik, əzab-əziyyət insan yaranan gündən olub. Onsuz da həyat olmur, axı?! Deyirlər, yamanı görməsən, yaxşının qədrini bilməzsən. Bu, hər şeyə aiddir; bəşər övladından tutmuş, zamana da - günlərə, aylara, illərə də.
Müəllif, lirik qəhrəmanı Şakir müəllimə yaşadığı çətinliklərdən poetik əhval-ruhiyyə ilə söz açır:
Şakir müəllim, soruşma,
Necə gedir işlərin?
Dərd yeməkdən tökülüb,
Protezdir dişlərim.
İmkanım olsa, gedib
Günəşdə yaşayardım.
Yox e, məndə bu bəxt var,
Orda da üşüyərdim.
Əlbəttə, dərd də insan üçündür, sevinc kimi. Onu unutmaq çətin olsa da, yeyib, onunla birgə yaşamaq, böyümək, yaşa dolmaq da olur. O, günəşdə yaşasa da, orda üşüyə biləcəyini də istisna etmir və bunu oxucuya çatdırmaq üçün qafiyələrə etibar edir.
Təbiəti - göy üzünü, günəşi özünə məskən seçmək istəyən Şəhriyar Heydər Yaradana əl açmayacağını da bildirir:
Öldürsələr də məni,
Əl açmaram Allaha.
Söz vermişəm, dünyaya
Gəlməyəcəm bir daha.
Hələ ayrılıq adlı
Sağalmayan yaram var.
Bir küncə çəkilmişəm,
Ordan başqa, haram var?
Üzü cənnətə
O, yaşadığımız problemlərdən, insanlarda xəstəliklərin artmasından, həkimlərin yazdığı reseptlərin, dava-dərmanın çoxunu cibində gəzdirməsindən də poetik ovqatla danışır:
Əsəb dərmanlarıdır
Pul əvəzi cibimdə.
Soruşursan, hardayam?
Cəhənnəmin dibində.
Ayrılıqdan ayrılmağın da müxtəlif yolları var. Bu yollardan biri də elə yol özüdür:
Biz sevəndə dedik, günə çıxırıq,
Hardan bilək, yanıb, külə çıxırıq.
Tut əlimdən, de ki, yola çıxırıq,
Ayrılığı yolda azdır, itir, gəl.
Sevgidə yaşadığı çətin məqamlar haqda danışan Ş.Heydər lirik qəhrəmanından gözlərini istəyir. Qaranlıqdan işığa çıxmağın ilk səbəbkarı həm də elə gözlər deyilmi? Onlar olmasa, o işığı görmək olarmı?
Hansı yolda sən azmısan, itmisən?
Ürəyimdə dərd çiçəyi bitmisən.
Gözlərimi oğurlayıb getmisən,
Kor qalmışam, onları da götür, gəl.
Yaradıcı adamlar, əlbəttə, ədəbi tələblərə cavab verməlidirlər. Şəhriyar Heydər də epitetlər, təşbehlər, metaforalar və s. vasitəsilə fikrini oxuculara çatdırır:
İndicə qaranlıq sözünün
Əvvəlindəki qar sözü
üşütdü məni.
Gəl, yandır işığını
Ömrümün.
Söndür bu qaranlığı.
Qaranlıqdan çıxıb işığa doğru gedən və orda yazılan şeirlərdən birində Ş.Heydər lirik qəhrəmanına niyə ona baxmaq istəməməsinin səbəbini deyir:
Darıxanda Günəşə bax, Aya bax,
Mənə baxma, mən
darıxan adamam.
Və ya
Çiynimə başını
qoyasan deyə,
Başımı qoyuram
yolunda sənin.
Yaxud
Deyir, gözdən öpmək
ayrılıq salır.
Gedək ayrılığın öpək
gözündən.
Şəhriyar Heydərin şeirlərində də onun gördüklərini, duyduqlarını, görmək, duymaq istədiklərini poetik ovqatla oxuyuruq...
© Müəllif hüquqları qorunur! Mətndən istifadə etdikdə istinad mütləqdir!