"Qeyri-səlis teatrı" səhnənin yeni optikası kimi - Bekijan AXMEDOV

 

Son illərdə İftixar Piriyevin tədqiqat proqramını necə davamlı və inadkarlıqla inkişaf etdirdiyini maraqla izləyirəm - doktorluq dissertasiyasından teatrda "Qeyri-səlis məntiq" mövzusunda iki tamamlayıcı monoqrafiyaya qədər. Qırğızıstanda İftixar Piriyevin tədqiqat və elmi işlərinə maraq, tanınmış qırğız alimlərinin, yazıçıların, mədəniyyət və teatr xadimlərinin qatıldığı, bu ilin 6 noyabrında Bişkek şəhərində keçirilən kitablarının təqdimatından sonra daha da artdı.

İftixar Piriyev fenomeni ondadır ki, onun əsərlərində və baxışlarında humanitar düşüncə cəsarətlə adi fənlərarası sərhədləri aşır və Lütfi Zadənin riyazi əsaslandırılmış nəzəriyyəsi ilə dialoqa girir, dramaturgiya və səhnə təcrübəsinin təhlili üçün yeni metodoloji linza yaradır.

Piriyev teatrı, xüsusən də, absurd və post-absurd teatrı dəyişkən həqiqətlər, "dərəcəli" mənalar və ikili müxalifətlərin (həqiqət/yalan, rasional/irrasional, reallıq/illüziya) səmərəli şəkildə həll olunduğu keçid vəziyyətləri məkanı kimi nəzərdən keçirməyi təklif edir. Bu fikir hər iki kitabda - "Elçin teatrı: absurd dram Qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi kontekstində" və "Qeyri-səlis məntiq və teatr"da - yer alır və mətn tədqiqinə, rejissorluq təcrübəsinə və 20-21-ci əsrlər teatr düşüncəsinin tarixi-nəzəri prinsiplərinə əsaslanır.  

 

Elçin teatrı: absurd dram "Qeyri-səlis çoxluqlar" meydanı kimi

 

İftixarın "Elçin teatrı: absurd dram "Qeyri-səlis məntiq" nəzəriyyəsi kontekstində" kitabı Elçin teatrı fenomeninə və absurd problemlərinə diqqət yetirir, dramatik dünyaları qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin əsas anlayışları ilə müqayisə edir. Tədqiqatçı semantik analiz üçün "paralel dünyaların metaforası"nı işlək bir vasitə kimi götürür: o, dramatik paradoksları davamlı miqyaslar, qradiyentlər və mənaların davamlılığı ideyası ilə əlaqələndirir.

Burada kontekstin genişliyi təsirlidir: İonesko, Bekket, Olbi və Esslindən tutmuş, absurdizmin türk qoluna (Güngör Dilmen və başqaları), "Kral Ubu"su ilə Jarridən tutmuş, R.Sturuanın rejissorluq qərarlarına, Sergey Yurskinin təcrübələrindən 1930-cu illərin rus avanqardına, Vvedenski, Baxterev və Harmsa qədər. Bu tarixi-tipoloji "pərəstişkar" absurdu transmilli bir matrisa kimi görməyə imkan verir, burada "qeyri-aydınlıq" qüsur deyil, poetikanın daxili enerjisidir.

Elçin teatrı üzərindəki diqqət olduqca prinsipialdır. İftixar inandırıcı şəkildə göstərir ki, "Poçt şöbəsində möcüzələr" təkcə absurdun Azərbaycan versiyasının yaranmasını təsdiqləmir, həm də Zadənin məntiqi ilə nəzəri "yaxınlığı" nümayiş etdirir. "Mənim ərim dəlidir" və "Mənim sevimli dəlim" artıq sadəcə dəlilər qalereyası deyil, hər bir hərəkətin və motivin məna miqyasında "ağırlıq" daşıdığı epistemioloji qeyri-müəyyənlik laboratoriyasıdır. "Teleskop" pyesinin təhlili mühüm bir nüans əlavə edir: Elçinin mistisizmi metafizikaya öz xatirinə aparmır, əksinə, paradoksun mikro detallarını vurğulayaraq "qeyri-səlis" təcrübənin strukturunu aydınlaşdırır.

Professor Kayrat Osmonaliyev, hüquq elmləri doktoru: "Elçin teatrı haqqında yazdığı kitabda müəllif ardıcıl olaraq "absurd/məntiq"in yalançı dixotomiyasını dağıdır və qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsinin paradoksal xaosunun ölçülə bilən məna spektrinə necə çevirdiyini nümayiş etdirir. Əsas yenilik budur: absurdluq rasionallığın rədd edilməsi deyil, onun qeyri-xətti davamı olduğunu ortaya çıxarır. Elçin dramaturgiyasının İftixar Piriyevin Zadə nəzəriyyəsi ilə qarşılıqlı təsiri fizikada spektroskopiya təcrübəsinə bənzəyir: biz, sadəcə tamaşanı görmürük, onun mənalarının dalğa uzunluqlarını qeyd edirik. Beləliklə, teatr poetik sirrini itirmədən elmi dəqiqliyini bərpa edir".

 

"Qeyri-səlis məntiq və teatr" - nəzəriyyədən sistemə

 

İftixarın ikinci monoqrafiyası analitikadan kənara çıxaraq, vahid teatr sisteminin qurulmasına doğru bir addımdır. İki fəsil, "Nəzəri prinsiplər" və "Praktiki səciyyələr", qarşılıqlı tərcümə kimi fəaliyyət göstərir: mürəkkəb ideyalar (sinergetik dağılma, ötürülmənin çoxfunksiyalı prinsipi, özünü yeniləyən düşüncənin ekzistensional platforması) dərhal praktiki səciyyələrlə sınaqdan keçirilir.

İ.Piriyev konsepsiyaların arxasında gizlənmir - onları məşq otağında sahmana salaraq əsaslandırır. Onun "Siluet" pyesinin "qeyri-səlis" dramaturgiya nümunəsi kimi təhlili; "Səs" tamaşasında səhnələşdirmə qərarları; Elçinin "Stalin" əsəri əsasında "Stalin - izm" layihəsində "aktyor rejissorluğu" laboratoriyası - bütün bu nümunələr miqyasların, qradiyentlərin və məna dərəcələrinin səhnə, plastik, ritmik və işıqlandırma parametrlərinə necə çevrildiyini nümayiş etdirir. Bu, mahiyyət etibarilə teatr düşüncəsinin "yenidən hazırlanması"dır, burada ikili rejissorluq qərarları yerini məna intensivliyinin "tənzimləyiciləri"nə - tənzimləmələrə və kalibrələmələrə verir.

İftixar Piriyevin formalaşdırdığı tezisi xüsusilə maraq doğurur: "Bütün cərəyanları, nəzəriyyələri və fəlsəfi paradiqmaları söz ifadə etdiyi kimi, bütün duyğuların, hisslərin təcəssümü də sözün enerjisindən yaranan mizanlar, hərəkətlər, jestlər, mimikalarla ifadə olunur. Sözün meydana gətirdiyi dramaturgiya, bədii əsərlə bərabər teatr sənətini yaradır". Verbal işarənin "qeyri-səlis mənsubiyyət düyünü" kimi bu enerji teatrı dünyanı semantik qeyri-müəyyənliyinin canlı ölçüsünə çevirir.

Qırğızıstan Respublikasının xalq rəssamı Marat Şarafudinov: "İkinci monoqrafiyanın sistemli təbiəti halların toplanmasında deyil, hər bir halın qeyri-müəyyənlik parametrləri daxilində "məna təcrübəsi" olmasındadır. Müəllif səhnədəki mətn kvantlarının, hərəkətlərin və fasilələrin "dərəcəli dəyərlər" funksiyasını necə qazandığını göstərir - yalnız yarımtonlar deyil, həm də idarə olunan intensivliklər. Müəllifin əsas nailiyyəti "fəaliyyət platforması" yaratmaqdadır: konsepsiyadan səhnəyə, səhnədən konsepsiyaya. Bu ikitərəfli ötürmə sözügedən monoqrafiyaları hadisəyə çevirir - onlar sadəcə oxunmur, səhnədən ifa olunur".

 

Metodoloji karkas: Zadədən Bruk və Lemanla səhnəyə

 

İftixar Piriyev optikasını dürüst və şəffaf şəkildə qurur. Onun mənbələrinə təkcə Lütfi Zadə deyil, həm də XX əsr teatrındakı bütöv bir "düşüncə məktəbi" daxildir: Piter Bruk, Qordon Kreq, Hans Lemann, Georgi Tovstonoqov, Vsevolod Meyerhold, Yuri Lyubimov, Anatoli Efros və başqaları. Onun metodları da bu diapozona uyğundur: müqayisəli tipoloji analiz, hermenevtika və sinergetika.

Bu çərçivə birinci fəslin vacib nəticəsini - Elçinin əsərindəki "diaxroniya və sinxroniya arasındakı təbii əlaqə"ni formalaşdırır: motivlərin zamanla açılması və səhnədə eyni vaxtda "mövcudluğu" qarşılıqlı olaraq istisna edən modullar deyil, əksinə, "kəsişən konturlardır". "Qeyri-səlis" tamaşalar məhz belə qurulur: hadisələr "baş vermir", "intensivlik qazanır", rollar "dəyişmir", "superpozisiya" olur.

İkinci fəsildə Piriyev bu məntiqi teatrın "köklənməsi" təcrübəsinə də tətbiq edir. Burada o, dramaturgiya, rejissorluq, aktyorluq və tamaşaçı qavrayışının mənaya aid dəyişkənlik prinsipi vasitəsilə birləşdirildiyi bir sistem olan "Qeyri-səlis teatrı" konstruksiya dəstini effektiv şəkildə təklif edir. Bu, təlimat deyil, əsl teatr fəlsəfəsidir.

Qırğızıstan Respublikasının Xalq şairi Markabay Aamatov: "İftixar Piriyev teatrın "qeyri-müəyyənliyi ələ keçirmə" elmi olmaq hüququnu bərpa edir. Onun "Qeyri-səlis teatrı" başqa bir rejissorluq məktəbi deyil, aktyor və tamaşaçı - həqiqət nöqtəsində deyil, onun dərəcələri sahəsində görüşdüyü teatr jestinin yeni bir ontologiyasını təklif edir. İkili məntiqdən dərəcəli məntiqə keçid rejissorluq pedaqogikasını dəyişdirir: aktyor "vəziyyət"i oynamağı dayandırır və onun intensivliyini idarə etməyə başlayır. İftixar mənsubiyyət dərəcəsi texnikasının rol texnikasına necə çevrildiyini göstərir".

           

Müasir teatr üçün İftixarın yeni teatr sisteminin əhəmiyyəti:

 

1. İmkanı məhdud binarlığın aradan qaldırılması. Teatr tez-tez "ya və yaxud" dilemmalarına düşür: realizm/formalizm, məna/cəfəngiyyat, rasional/irrasional. Qeyri-səlis məntiq göstərir ki, "həm-həm də" terminləri ilə düşünmək daha məhsuldardır: dərəcələr, spektrlər, intervallar. Səhnə üçün bu, kobud "keçid" əvəzinə, incə tənzimləmə azadlığı deməkdir.

2. Səhnələşdirmə təfəkkürünün yeni qrammatikası. İftixar Piriyev Zadənin konsepsiyalarını ritmdən mizan-səhnəyə qədər rejissorluq alətlərinə çevirir. Nəticədə, izahlı "mötərizələr"ə ehtiyac olmadan mürəkkəb vəziyyətləri - narahatlıq, dağılma, hiperrefleks - müzakirə etmək üçün istifadə edilə bilən bir dil yaranır.

3. Fənlərarası beynəlmiləl körpü. Humanitar elmlər və ciddi nəzəriyyələr nəhayət, bərabər şərtlər altındadır. Bu, həm metodoloji, həm də institusional baxımdan vacibdir: teatrşünaslıq "xüsusi maraq qrupu"nun hüdudlarından kənara, intensiv elmi ünsiyyət zonasına keçmək şansı qazanır.

4. Universal cazibədarlığa malik milli orijinallıq. Piriyev öz sistemini Azərbaycan teatrında kökləyir və eyni zamanda onun Jarridən Bekketə qədər geniş qlobal kontekstlərə tətbiqini nümayiş etdirir. Beləliklə, teatr düşüncəsinin tamhüquqlu "ixrac edilə bilən" modeli formalaşır.

İftixar Piriyevin məntiqi üç istiqamətdə tədqiqatların davam etdirilməsini tələb edir. Birincisi, sistemin pedaqoji dilə - "qeyri-səlis" parametrlərin praktik məşğələlər vasitəsi ilə rejissorlar və aktyorlar üçün kurslara çevrilməsi. İkincisi, sərhədləri və kəsişmələri aydınlaşdırmaq üçün digər qeyri-xətti modellərlə (mürəkkəblik nəzəriyyəsi, fraktal strukturlar) müqayisə. Üçüncüsü, səhnə proseslərinin rəqəmsal analitikası: hərəkətin stoplanması, tamaşaçı diqqəti üzərində biometrik məlumatlar, "emosional temperatur"la işləmək - bütün bunlar təbii olaraq dərəcələndirilmiş dəyərlər ideyasına uyğun gəlir.

Beləliklə, İftixar Piriyevin monoqrafiyaları teatr və nəzəriyyə arasındakı qarşılıqlı təsir haqqında sadə görünən iki kitabdan daha artıqdır. Onlar dünyanın ağ-qara trayektoriyasından çıxıb, idarəetmə panelindəki işıqlandırma kimi tənzimlənən, "dərəcələndirilmiş" hala gəldiyi yeni bir teatr həssaslığı üçün layihələrdir. Bu optik linza ilə Elçin təkcə absurdun dramaturqu deyil, həm də bir sistemin həmmüəllifidir: onun mətnləri rejissor və aktyor tərəfindən tamaşanın canlı parçasına çevrilən "qeyri-səlis" vəziyyətlərin generatorları kimi fəaliyyət göstərir.

Məhz buna görə də mən İftixar Piriyevin "Qeyri-səlis teatr" sistemi versiyasının sadəcə milli məktəbdə bir epizod deyil, qlobal teatr düşüncəsi tarixində tamhüquqlu bir elmi fəsil olduğuna inanıram. O, cəsarəti, metodu və təcrübəni təcəssüm etdirir. Ən əsası isə, teatrın dəstəkləməli və işıqlandırmalı olduğu həyatın mürəkkəbliyini əhatə edir. Bu kitablar bizi gələcəyin teatrının insan vəziyyətlərini incə tənzimləmə sənəti olduğuna inandırır. İftixar Piriyev bizə belə incə tənzimləmənin təsəvvür edilə, təsvir edilə və daha da əhəmiyyətlisi, tətbiq edilə biləcəyi bir teatr dili verdi.

 


© Müəllif hüquqları qorunur! Mətndən istifadə etdikdə istinad mütləqdir!