Yaponiya - Günəşlə oyanıb yüksələn ölkə - Hüseynbala Mirələmov

Tanınmış yazıçı-dramaturq, Milli Məclisin deputatı Hüseynbala Mirələmov həm nəsr,  həm  dram, həm də publisistik  əsərlərin müəllifi kimi geniş oxucu kütləsinə yaxşı tanışdır. Onun publisistikasında müxtəlif ölkələrə səyahətlərlə bağlı təəssüratları özünəməxsus yer tutur. "Çində möhtəşəm on gün" və 2015-ci ildə rus dilində işıq üzü görmüş "Çin - dünyanın səkkizinci möcüzəsi" əsərləri ədəbiyyatsevərlər tərəfindən maraqla qarşılanıb. Müəllifin Yunanıstan, Birləşmiş   Ərəb  Əmirlikləri,  Küveyt, qonşu Gürcüstan və s. ölkələrdən bəhs edən  yol qeydləri də bu qəbildəndir.  Yazıçı son dəfə Azərbaycan nümayəndə heyətinin  tərkibində Yaponiyada  olmuş və öz təəssüratlarını əhatəli şəkildə qələmə almışdır. H.Mirələmovun "Yaponiya - Günəşlə oyanıb yüksələn ölkə" adlı publisistik qeydlərini qəzetimizin oxucularına təqdim edirik.

"Təbəssüm olan evin qapısından xoşbəxtlik girər".

                                                                                            Yapon atalar sözü

Noyabr  payız fəslinin sonuncu ayı olsa da, Bakının mərkəzindən Heydər Əliyev adına Beynəlxalq hava limanına uzanan  geniş, rahat yolun kənarlarında boy verən  yamyaşıl ağaclar adamın qəlbində bahar  əhval-ruhiyyəsi yaradırdı.  Elə bil təbiət  uzaq səfərə çıxanların yolunda yaşıl işıq yandırır, xəfif mehdən ləngərlənən bərli-bəzəkli ağacların müşayiətilə onlara uğur diləyirdi.

Bakıdan Qətərin paytaxtı Dohaya təyyarə ilə  üç saata getdik. Yaponiyaya uçmağımıza hələ xeyli qalmışdı.

Nümayəndə heyətinin rəhbəri  Xətai rayon İcra Hakimiyyətinin başçısı Razim Məmmədov və Xətai rayon icra hakimiyyəti başçısı aparatının ictimai-siyasi və humanitar məsələlər şöbəsinin müdiri Pənah İmanovla dünyanın elm, mədəniyyət, idman və biznes mərkəzlərindən  biri olan Dohanın  görməli yerlərini  bir neçə saat gəzib-dolaşdıqdan sonra  yenə  hava  limanına qayıtdıq.  Onu da  deyim ki, bir milyon  doqquz yüz minə  yaxın əhalisi olan Qətərin  paytaxtında  iki  özəl hava  limanı var. Hamad  adlanan Beynəlxalq hava limanı dünyanın on ən yaxşı hava limanından  biridir. Burada hər ölkədən təyyarələr fasiləsiz olaraq enib-qalxırdı. 

Biz  mavi səmada "üzən  otelə"  bənzəyən əzəmətli hava  gəmisiylə  uzaq Yaponiyaya - dünyanı heyrətləndirməyi bacaran möcüzələr diyarına  səfər edirdik. Rahat, geniş salonları olan təyyarədə sərnişinlərə  yüksək səviyyədə xidmət göstərən bir-birindən gözəl stüardessaların peşə atributlarından biri də sanki təbəssüm  bəxş etməkdir. Amma diqqətimi çəkən təkcə bu gülərüz və  seçdikləri  peşədən  zövq alan gənc  stüardessalar deyildi,  həm də yapon  sərnişinlərinin, yaşından asılı olmayaraq, bir  çoxunun kitab, jurnal, qəzet oxuması  idi.

Yaponlar və Yaponiya haqqında çox maraqlı əhvalatlar eşitmiş, görkəmli Azərbaycan  yazıçısı, kinorejissoru Həsən Seyidbəylinin "On beş gün Yaponiyada" və ömrünün  yeddi ilini   Yaponiyada  "Pravda"  qəzetinin  xüsusi müxbiri kimi keçirmiş məşhur rus jurnalisti Vsevolod Ovçinnikovun "Sakura budağı" kitablarını  oxumuşdum. "Memuar və səfər qeydləri" janrında yazılmış digər  əsərlərdən onu da bilirdim  ki, Bakının  Sabunçu qəsəbəsində  doğulmuş,  XX əsrin ən məşhur kəşfiyatçısı, Sovet İttifaqı  Qəhrəmanı Rixard Zorge 49 yaşında - 7 noyabr 1944-cü ildə  Tokionun Suqamo  həbsxanasında  edam olunmuşdur.

Hələ səfərdən bir həftə qabaq nümayəndə  heyətimiz Bakının  İzmir küçəsində yerləşən Yaponiyanın Azərbaycandakı səfirliyində  rəsmi qəbulda olmuş, sonra da bu ölkənin  fövqəladə və səlahiyyətli səfiri cənab Tsuquo Takahaşi ilə şam  yeməyinə qatılmışdıq.  Söhbət əsnasında səfir bildirdi ki, 2017-ci il sentyabr ayının 7-də Yaponiya ilə Azərbaycan arasında diplomatik əlaqələrin qurulmasının 25-ci ildönümü qeyd olunacaqdır. Bütün bu illər ərzində bizim münasibətlərimiz kifayət qədər uğurla inkişaf edib. Yapon şirkətləri iqtisadi əməkdaşlıq sahəsində enerji hasilatı ilə bağlı layihələrə qoşulmuşlar.

Xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin 1998-ci ilin fevralında, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin  2006-cı ilin martında Yaponiyaya səfərlərindən məmnunluqla söz açan səfir Qarabağ problemi ilə bağlı da ölkəsinin mövqeyini açıqladı:

- Mən Azərbaycanda çalışan diplomat kimi yaxşı anlayıram ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi nəinki Azərbaycanın, ümumilikdə Cənubi Qafqaz bölgəsinin inkişafına əngəldir. Səmimi-qəlbdən bu problemin tezliklə həllinə ümid edirəm. Sevindirici haldır ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev də öz bəyanatlarında  bu fikri  önə çəkir.

Razim müəllim öz ölkəsinin özəllikləri haqqında böyük məhəbbətlə söz açan səfirin dediklərini təsdiqləyib bildirdi ki, bunlar ona yaxşı tanışdır. Çünki o gündoğar ölkədə bir dəfə olub və bu, onun yaddaşına çox böyük təəssüratlar yazan Yaponiyaya  ikinci səfəri olacaq. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev cənablarının  həyata keçirdiyi xarici siyasətin  uğurları barədə səfirlə fikir mübadiləsi aparan Razim müəllim Yaponiyanın inkişaf etmiş  sahələrinin təcrübəsinin Azərbaycan üçün maraqlı olmasını, eyni zamanda bu səfərin  dövlət  başçımızın xeyir-duası ilə Tokionun Setaqaya Prefekturası və rəhbərlik etdiyi Xətai rayonu arasında yaranmış dostluq, qardaşlıq münasibətlərinin inkişafına yeni töhfələr verəcəyinə inandığını bildirdi.

Gənc yaşlarımdan  bu ölkəni  görmək ən  böyük arzularımdan biri olsa da, Razim müəllimdən fərqli olaraq, bu mənim uzaq Yaponiyaya  ilk səfərim idi. Düzdür,  Azərbaycan  qaz emalı zavodunun direktoru  vəzifəsində  işlədiyim vaxt  Müstəqil Dövlətlər Birliyi ölkələrinin keçirdiyi "100 sənaye və elm lideri" müsabiqəsində  "İlin  direktoru" nominasiyasının qalibi olanda, mənim Yaponiyaya  getmək  imkanım yaranmışdı. Lakin  o zaman səfər  planım  bəzi şəxsi və üzrlü səbəblərə görə  baş tutmamışdı. İndisə səmanın ənginliklərində "üzən oteldə"  arzularımdan birinin ünvanı - gündoğar ölkə barədə düşüncələrə dalmışdım. Və etiraf edim  ki, içimdə özümdən başqa kimsənin görə bilmədiyi bir sevinci yaşayırdım...  

Adətən səfər öncəsi istər-istəməz yoluna çıxacağım ölkənin iqlimi, ictimai həyatı, adamları və adət-ənənəsi barədə müxtəlif məlumatlarla tanış oluram. Hansı qitədə yerləşməsindən, yaxın və uzaq  məsafədə olmasından asılı olmayaraq, hər bir ölkə bəşər tarixinin maraqla oxunan kitabının rəngarəng səhifələri kimidir! Son 10-15  ildə dünyanın istər qərbində, istərsə də şərqində, bir sözlə, hansı  ölkədə səfərdə  olmuşamsa belə olub. Vətənə dönən kimi səfər təəssüratlarımı qələmə  almışam. Qoca və müdrik Şərqin yatmış pələngi Çin barədə  təəssüratlarım Azərbaycan və  rus dillərində  kitab  şəklində  işıq  üzü  görüb ("Çində möhtəşəm 10 gün",  "Elm və təhsil" nəşriyyatı, Bakı -2012 və  "Kitay - vosmoye  çudo  sveta" "Nurlar", Baku-2015). Çoxsaylı oxucularımla yanaşı,  ÇXR-in ölkəmizdəki səfirliyi də bu kitabları çox yüksək qiymətləndirib...

Bəri başdan deyim ki, Yaponiyada gördüklərim də məni  Çində gördüklərim qədər, hətta ondan  da artıq heyrətləndirdi. Əgər Çində diqqətimi  ən  çox  cəlb edən konfutsiçiliyin iki min ildən çox zaman müstəvisində ölkənin  yalnız siyasət, iqdisadiyyat və mədəniyyət  sahələrində  deyil, davranış tərzinə təsiri idisə,  Yaponiyada yapon xalqının  əzəli ruhunun daşıyıcısı olan samurayların  əxlaq kodeksinin ənənə kimi  qorunub-saxlanılması  faktı oldu. Oxuduqlarımdan sonra əyani şəkildə gördüm ki, samurayların  əxlaq kodeksi yapon xalqının təkcə keçmişi deyil, həm də bu günüdür.

Elə bu düşüncələr içindəykən Yaponiya  səfərindən   qayıtdığım günün ertəsi Bakıda çoxdan tanıdığım bir qələm dostumla  həmsöhbət oldum. Səfər barədə söz düşəndə  qeyri-ixtiyari dedim:

- Allah Qurani-Şərifi  elə bil yaponlara göndərib...  Çünki onlar  Allahın  öz (müsəlman) bəndələri  üçün rəva  bildiyinin çoxuna əməl edirlər.

Bəlkə də bu fikrim çoxuna  qəribə görünə bilər?! Çünki yaponların tapındığı buddizm  kainatı yaradan bir qüvvənin mövcudluğu fikrini  inkar  edir. Yəni buddizm Allahın adını dilə gətirmir. Ancaq söhbət dürüstlükdən, haqdan, mənəvi saflıqdan və  zənginlikdən  gedirsə,  onda yaponlar "Allah" səviyyəsinə qaldırdıqları  budduzmin qurucusuna  çox bağlı qalırlar. Onların, yəni yaponların  özünütərbiyə sahəsindəki əsas amallarını məhz özünü idarə edə bilmək vərdişlərilə əlaqələndirmək olar...

Yaponiyada kimsə gərgin situasiyalarda hirsini büruzə verir, hədsiz çılğınlıq göstərirsə, əsəbiləşib ona-buna  şər-böhtan atırsa, buna pis baxırlar və həmin adam özü də tezliklə başa düşür ki, belə hərəkətlər yersizdir, adam hər vəziyyətdə özünü ələ almağı, ehtiraslarını cilovlamağı bacarmalıdır. Yaponlara görə kədər içində olan adam öz bədbin əhval-ruhiyyəsini təbəssümləri arxasında  gizlətməli və elə etməlidir ki, onun qəlbindəki acı duyğulardan heç kəs xəbər tutmasın.

Mən bu sözləri yazarkən  Həzrəti  Əlinin "Kişinin mömin qardaşının üzünə təbəssüm etməsinin savab və mükafatı vardır"  kəlamını xatırladım. Həzrəti Əli gülümsəmək barəsində buyurur: "Ən gözəl gülüş təbəssümdür". Təbəssüm  bəxş etməksə  İslamın  hədisi-şəriflərində ehsandan sayılır…

Yaponiyaya səfər edən əcnəbilərin çoxu  bəlkə də düşünür ki, axı bu yaponlar yeri gəldi-gəlmədi niyə gülümsəyirlər? Məsələ bundadır ki, yaponların təbəssümü böyük bir tarixi dövrün yekunu kimi təzahür edir. Bu təbəssüm həqiqi samuray tərbiyəsinin, məcburi olaraq, milli xarakterin mühüm cizgilərindən birini formalaşdırır. Busido (Döyüşçünün yolu -  H.M.) mədəniyyətində nəzakət əlaməti belə təzahür edir: "Xoşbəxt adamlarla birgə sən də sevin və göz yaşlarını kimsəyə göstərmə".

İslam dini ilə buddizm arasında bu cür paralellər çoxdur. Yaponiyaya işgüzar səfərimizdən sonra  düşündüm ki, bu ölkə  barədə təəssüratlarımı bir-iki məqaləyə sığışdırmaq mümkün olmayacaq. Ona  görə də qərara aldım ki,  Yaponiyaya səfərimiz barədə kitab yazım.

Tarix elmləri doktoru, şərqşünas,  tanınmış şair Şahin Fazil demişkən:

Mən yaponu öylə gözəl  görmüşəm,

Canda yapon sevgisi  baş qaldırıb...

"Yapon sevgisi" barədə düşündüyümü, eyni zamanda az qala Yaponiya deyəndə əzmkarlıq və mübarizlik simvolu kimi göz önünə gələn samuraylarla maraqlandığımı bildirəndə, hələ Bakıda tanış olduğum "Kosugi Zohen Co.LTD" şirkətinin nümayəndəsi cənab Andreas Hamaşer  mənə aşağıdakı məzmunda bir məktub yazdı:

"Əziz cənab Mirələmov!

Yaponiyaya qarşı göstərdiyiniz marağa görə sizə təşəkkür edirəm. Ümidvaram ki,  Yaponiyada səfərdə olduğunuz günlərdən və  bizimlə Royal Park hoteldə baş tutan axşam  yeməyindən zövq almısınız.

Sizə Yaponiyanın ən adlı-sanlı samurayı Miyamoto Misaşi haqqında  məlumat vermək istəyirəm.

Samuraylar professional döyüşçü sinfinə 1185-ci ildən daxil  olmuşlar və 1400-cü ildə ölkə əhalisinin 10 faizini təşkil etmişlər. Samuraylar qılınc və digər silahlarla davranmaqda qeyri-adi  qabiliyyətlərə yiyələniblər və Sengoku dönəmində  xüsusi  şöhrət qazanıblar (1467-1603-cü illəri əhatə edən Sengoku dönəmi kütləvi qiyamlar, siyasi intriqalar və silahlı toqquşmalarla keçmişdir. - H.M.).

Busido, yəni "Döyüşçünün yolu" ənənəsi yapon xalqı üçün  xarakter və davranış formasını almışdır (Bushido və ya bəzi mənbələrdə  Busido ənənəsinə görə qılınc ustaları döyüşə və peşələrinə bağlı olmaları ilə tanınırlar. Onlar uğursuzluğa uğradıqda ləyaqətlərini qorumaq üçün seppuku edərək intihar edirdilər. Qılıncı müqəddəs hesab edən bu döyüşçülər hələ də hörmətlə anılan bir şöhrətə sahibdirlər - H.M.).

Miyamoto  Misaşi  (1584-1645)  Yaponiyanın ən məşhur samurayı  və yapon tarixinin qeyri-adi şəxsiyyətlərindən biri idi. Yaponlar təxminən  700  il  samuray mədəniyyətinin təsiri altında olmuşlar və  bu təsir  hazırda da  yaponların düşüncə  və davranış tərzində  duyulmaqdadır.

Yapon xalqının böyük əksəriyyəti öz davranışlarını Misaşinin  düşüncələrinə  uyğun şəkildə modelləşdirir.

Misaşinin 29  yaşı  olanda  dueldə (təkbətək döyüşdə) 60-dan çox rəqibini məğlub etmişdi.  Ancaq  sonra o öz  həyat tərzini dəyişərək peşəkar rəssam, xəttat, şair və heykəltəraş  olmuşdur.

Ümid edirəm ki, Miyamoto Misaşi  haqqındakı  bu kiçik  məlumat sizə maraqlı  gələcək və  kömək edəcəkdir.

Əslində, mənə görə, Miyamoto Misaşi Yaponiyanın əfsanəvi və dahi şəxsiyyətlərindən  biri olmuşdur.

Ümid edirəm ki, yeni ilin əvvəllərində Azərbaycana səfərimiz zamanı sizinlə  görüşəcəyik.

Ən xoş  arzularla,

Andreas Hamaşer,

"Kosugi Zohen Co.LTD" şirkəti."

Bu məktubu alana qədər, düzü, özüm də internet vasitəsilə samurayların həyat tərzi ilə bağlı məlumatlar toplamağa  başlamışdım.  Ən maraqlı və məni heyrətə gətirən cəhət dilimizdə  olan  bir çox  aforizmlərin samurayların aforizmləri ilə  uyğun gəlməsi oldu. Məsələn,  bizdə  "Bu günün işini sabaha qoyma"  və  ya "Hər günü ömrünün  son günü kimi yaşa..." ifadəsi  görün  yapon döyüş sənəti ustalarının "döyüşçünün yolu" kodeksində hansı sözlərlə ifadə olunur: "Sən hər bir zaman xatırlamalısan ki, öləcəksən. Odur ki hər gününü sonuncu gün kimi yaşamalısan. Yaşamaqla ölüm arasında qaldığın zaman seçəcəyin tək doğru çıxış yolu ölümdür. Hədəflərinə çatmadan yaşamaq it kimi yaşamaqdır.... Hər gününü sonuncu gün kimi yaşayan insan, ürəyini qərarlılığı ilə bərkidəcək. Samuray yolu budur, busido bundan başlayır".

Bu kodeksdə hər balaca səhvin belə öz cavabı var. "Sən səhv etdinsə, həmin səhvinə görə cavab verməlisən". Ümumiyyətlə, busidoda, yəni "döyüşçünün yolu"nda həyatın hər sahəsinə baxış və davranış qaydaları öz əksini tapıb. Bu qaydalara riayət edən adamlara  məhz "samuray" deyiblər.    "Samuray"  qədim yapon dilindən tərcümədə - "ali mənsəbə məxsus insanlara xidmət", "sahibinə qulluq" mənasını verir.

Samuraylar, Andreas Hamaşerin məktubda yazdığı kimi, Yaponiyanın hərbi elitası sayılırdılar. Onlar sədaqətləri və döyüş sənətləri ilə seçilirdilər. Samuraylar heç vaxt and içmirdilər, and içmək onların şərəfini təhqir etmək idi. Samuraylıq Yaponiyada həmişə sayılan, seçilən peşə olub. Samurayların arasından məşhur adamlar da çox çıxıb (məsələn, məşhur siyasətçi, məşhur rəhbər, hökmdar və s.). Ən  maraqlısı  budur ki, samurayların arasında bəzi hallarda qadınlar da olublar. Şanlı samuraylar üçün döyüşçünün meyitini düşmən ərazisində qoymaq dövlətin bayrağını təslim etməyə bərabərdir.

Samuray həm müəllim, həm də tələbədir...

Andreas Hamaşerin Miyamoto Misaşi haqqında yazdıqlarına görə, bu döyüş ustasının çox qəribə həyat yolu olub. Doğulduğu gün anası dünyasını dəyişib.  Ögey anasının yanında boya-başa  çatan Musaşi 9 yaşında atasını da itirib.  13 yaşında ilk rəqibinə qalib  gələrək zəfər qazanıb.  1605-1612-ci illər ərzində o, bütün Yaponiyanı gəzib-dolaşıb. 30 yaşına qədər keçirdiyi 60-dan  çox  döyüşün heç  birində məğlub olmayıb. Ən  möhtəşəm  zəfərini  isə 1612-ci ildə  zəmanəsinin adlı-sanlı  samurayı Sasaki Kojroyu məğlub edərək qazanıb. Və  elə  həmin il  öz məktəbini yaradıb.

Samurayların bilik öyrənmək kimi ehtiraslı xarakterləri onları igidlik göstərməyə yönəldir. Musaşi də həyatının son dönəmini taxta  və metal  lövhələri  oyaraq  bir-birindən maraqlı əsərlər  yaradıb. Zen  fırçası ilə rəngbərəng  tablolara  imza atıb.

Haşiyə: Mənbələrdə Zen buddizmi dedikdə, Yaponiya və Çin olmaq üzrə iki əsas məktəb nəzərdə tutulur. Zen, yaxud zen-buddizmi Yaponiyada 3 əsas sektadan ibarət olmuşdur. "Zen" sözünün mənası "işıqlanma, nurlanma, ənginliyə baş vurma və fikrə çox dərindən qapanma"dır.  Zen buddizmi anlayışlardan və sözlərdən daha çox mənanın üzərində dayanır və  inanca olduğu qədər meditasiyaya və fərdi təcrübəyə verdiyi əhəmiyyətlə digər buddist məktəblərindən fərqlənir.Yenidən doğum faktı və anı həyatın əhəmiyyətli olduğuna dəlalət edir.

1643-cü ildən Musaşi Reigendo mağarasında yaşamağa  başlayır. İki il sonra burada tələbəsi Teruo Moboyokiyə ithafən yazdığı məşhur əsərini - "5 çevrə"ni (GO RIN NO SHO) tamamlayır. Bu əsər dünya miqyasında şöhrət qazanmaqla yanaşı, bu gün də döyüş məktəblərində dərs vəsaiti kimi istifadə edilir.

1980-ci illərdə amerikalılar Musaşinin kitabından bəhrələnərək,  yapon düşüncə  tərzini  özlərinin düşüncə sisteminə daxil etmişlər. Ona görə də bu  kitab daha çox amerikan iş adamlarının  stolüstü  kitabına çevrilmişdir. Savaş sənətindən başqa digər sahələrdə də  "5 çevrə"  və ya "5 çəmbər" kitabından faydalanmaq dəb halını almışdır.

Ardı var


© Müəllif hüquqları qorunur! Mətndən istifadə etdikdə istinad mütləqdir!